Święta przy stole czyli 8 sposobów na zachowanie dobrej formy

Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, który poświęcamy bliskim. Czas spokoju, refleksji i rodzinnych spotkań przy bogato zastawionym, świątecznym stole. Potrawy przygotowane zgodnie z tradycyjną polską recepturą, to prawdziwe wyzwanie dla układu pokarmowego ostrzega Justyna Szlęzak, dietetyk kliniczny właścicielka poradni dietetycznej Dobra Forma w Gliwicach

Oto 8 sposobów na odciążenie przepracowanej wątroby i zachowanie dobrej formy przez święta:

1. Stosujmy odpowiednie przyprawy

Warto już podczas przygotowywania ulubionych potraw sięgnąć po przyprawy, które wspomagają procesy trawienne. Cynamon pobudza produkcję soku żołądkowego, wpływa również na poziom glukozy we krwi, dzięki czemu daje dłuższe uczucie sytości, a przede wszystkim brak chęci na słodycze. Koper włoski, podobnie jak anyż, wpływa na zmniejszenie wzdęć i niestrawności, imbir pobudza detoksykację organizmu, ostre przyprawy – takie jak pieprz czarny i papryka chili przyspieszają przemianę materii, kminek łagodzi skurcze w obrębie jelit, kolendra i pietruszka pobudzają wydzielanie soku żołądkowego, a tym samym ułatwiają trawienie.

2. Nie głodujmy przed wieczerzą wigilijną

Wigilijny dzień to prawdziwe wyzwanie organizacyjne. Ostanie porządki, dekorowanie domu, pakowanie prezentów i przygotowywanie świątecznych potraw to bardzo czasochłonne zajęcia. W ferworze świątecznych przygotowań często pomijamy główne posiłki, z myślą, że pofolgujemy sobie podczas wigilijnej kolacji. Nie jest to najlepszy pomysł. Układ pokarmowy przechodzi wtedy w stan „uśpienia”, co powoduje nie tylko obniżenie tempa metabolizmu, ale również spowalnia perystaltykę jelit. Jeżeli przez cały dzień będziemy jedli dość skromnie lub wcale, a potem zasiądziemy do 12 obfitych dań, układ pokarmowy może się zbuntować i uprzykrzyć nam święta bólami żołądka, problemami jelitowymi, wymiotami. Pamiętajmy więc o regularnym spożywaniu posiłków – co 3-4 godziny, piciu odpowiedniej ilości wody (około 2 litry). Stosując się do powyższych wskazówek, wieczorem usiądziemy do świątecznego stołu bez wilczego apetytu i z dobrym samopoczuciem.

3. Odchudźmy tradycyjne potrawy

Jeśli przygotowujemy potrawy sami, możemy zmodyfikować przepisy, aby były zdrowsze i nie obciążały tak układu trawiennego. W końcu na stole wigilijnym znajduje się dużo wartościowych produktów: karp, śledzie, buraki, kiszona kapusta, czosnek. Kwestia tego, jak zostaną przyrządzone. Postarajmy się zastąpić smażenie, pieczeniem w piekarniku lub duszeniem. Natomiast do sałatek czy śledzia zamiast majonezu czy śmietany warto wybrać sosy na bazie jogurtu naturalnego. Dzięki temu znacznie zredukujemy ilość tłuszczu zawartego w potrawie.

4. Nabierajmy z półmisków małą łyżką

Nic nie stoi na przeszkodzie spróbowaniu każdej z 12 potraw, jednak nakładajmy na talerz małe porcje i raczej powstrzymujmy się od dokładek.

5. Sięgajmy po ziołowe herbatki

Gdy już zdarzy nam się zjedzenie zbyt obfitego posiłku, pomocne będą napary z ziół: mięta pieprzowa poprawia trawienie przez stymulację wydzielania soku żołądkowego, melisa uspokaja żołądek i jelita, ziele dziurawca poprzez działanie pobudzające wydzielanie żółci pomaga w trawieniu tłuszczów zawartych w posiłku, mniszek lekarski wspomaga pracę wątroby i detoksykację organizmu.

6. Nie przesadzajmy z alkoholem

Postarajmy się również ograniczyć alkohol, który dodatkowo obciąża wątrobę. Wyjątkiem może być lampka czerwonego, wytrawnego wina. Ważne jednak, aby nie przekraczać tej ilości.

7. Delektujmy się smakiem, jedzmy powoli

Również podczas kolejnych świątecznych dni pamiętajmy o zachowaniu umiaru w jedzeniu i nakładajmy na talerz porcje rzeczywiście potrzebne do zaspokojenia głodu. Ważnym jest także powolne jedzenie i dokładne przeżuwanie pokarmu. W jamie ustnej znajdują się bowiem enzymy, które inicjują procesy trawienne. Zbyt łapczywe spożywanie pokarmów utrudnia prawidłowe działanie enzymów, co skutkuje złym wchłanianiem substancji odżywczych, wzdęciami, bólami żołądkowo-jelitowymi.

8. Nie spędzajmy całych świąt na kanapie

W miarę możliwości postarajmy się pójść z rodziną na spacer. Wysiłek fizyczny przyspiesza metabolizm i poprawia trawienie, a tym samym poprawia ogólne samopoczucie.

radziła: Justyna Szlęzak
www.dobraforma.eu